Με μόλις… 50€ για αφετηρία, ο Γιάννης Σκουρογιαννάκης από το Ηράκλειο Κρήτης, σε πολύ μικρή ηλικία κατάφερε αυτό που πολύ χαρακτηρίζουν ακατόρθωτο: να κάνει το πάθος του επάγγελμα μέσα από την FnA Company, μία εταιρεία στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται ο ίδιος.
Ο Γιάννης είναι ζαχαροπλάστης και τεχνολόγος τροφίμων. Έφυγε από την πόλη του για να σπουδάσει, δούλεψε στη Γαλλία, δίπλα σε καταξιωμένους επαγγελματίες και γύρισε στην Κρήτη έχοντας πολλά «όπλα» στη φαρέτρα του.
Μέσα από την FnA Company κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα και βάζει το λιθαράκι του για έναν πιο σύγχρονο κόσμο στον τομέα της ζαχαροπλαστικής. Ας δούμε, όμως, αναλυτικά με τις ακριβώς ασχολείται ο Γιάννης…Σίγουρα θα σας «μαγνητίσει» το ενδιαφέρον!
Γιάννη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτηση με το να μας πεις κάποια πράγματα για εσένα και όσα σε έκαναν να δημιουργήσεις την FnA Company.
Ονομάζομαι Γιάννης Σκουρογιαννάκης και ασχολούμαι από την ηλικία των 14 με τη ζαχαροπλαστική. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, μου έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον κυρίως η τροφογνωσία των πρώτων υλών, η τεχνογνωσία της ζαχαροπλαστικής και το πώς υπολογίζονται οι δικές μας συνταγές από το μηδέν.
Όλα αυτά τα χρόνια, και κυρίως από το 2014, οπότε παρακολούθησα και το πρώτο σεμινάριο τεχνολογίας παγωτού, προσπαθώ συνεχώς να αναλύω συνταγές, να παρακολουθώ τις παραμέτρους των συνταγών, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των προϊόντων και να συνδυάζω τη γνώση της τεχνολογίας τροφίμων με τη ζαχαροπλαστική.
Μέσα από συνεχή αναζήτηση και πολλές ώρες μελέτης, κυρίως σε βιβλιογραφία του εξωτερικού, προσπαθώ να εμπλουτίζω τις γνώσεις μου.
Με όλα αυτά τα εφόδια που έχω πάρει κατάφερα να αναπτύξω τις ιδέες μου. Δημιούργησα ένα λογισμικό, το FnA Method, το οποίο παρέχει χρήσιμα και καινοτόμα εργαλεία στον κλάδο της εστίασης.
Στόχος του λογισμικού είναι να διευκολύνει την καθημερινότητα και τη δουλειά του επαγγελματία.
Ζαχαροπλάστης και τεχνολόγος τροφίμων. Ποιο από τα δύο αγάπησες περισσότερο;
Αν με ρωτούσατε τα πρώτα χρόνια που ξεκίνησα, θα σας έλεγα τη ζαχαροπλαστική. Αυτή τη στιγμή, μπορώ να σας πω ότι αγαπάω τη ζαχαροπλαστική μέσα από τα «μάτια» της τεχνολογίας τροφίμων. Για μένα αυτά τα δύο είναι αναπόσπαστα στοιχεία πλέον και δεν μπορώ να φανταστώ το ένα κομμάτι χωρίς το άλλο.
Καθημερινά ανακαλύπτω καινούρια πράγματα τα οποία με εξιτάρουν.
Το δημιουργικό κομμάτι της ζαχαροπλαστικής μου κεντρίζει το ενδιαφέρον. Όμως η τεχνολογική… μάτια είναι αυτή που με ενδιαφέρει περισσότερο.
Θα ήθελα να μας πεις τι κάνει ένας «τεχνολόγος τροφίμων» στην πράξη, γιατί, πίστεψε με, εκεί έξω ο κόσμος δεν το έχει πολύ ξεκάθαρο στο μυαλό του….
Ένας τεχνολόγος τροφίμων ασχολείται κυρίως με την ασφάλεια των προϊόντων που παράγονται. Επιβλέπει την παραγωγή και τον τρόπο επεξεργασίας. Παράλληλα, ελέγχει τις συνθήκες παραγωγής, συντήρησης και συσκευασίας.
Αναλαμβάνει να ενημερώνει το αρχείο HACCP μίας εταιρείας, ενώ αναπτύσσει νέους κωδικούς και εξελίσσει την παραγωγή. Τέλος, συμμορφώνει την επιχείρηση με την εκάστοτε νομοθεσία και τον κώδικα τροφίμων και ποτών.
Φαντάζομαι ότι δουλεύοντας, συνάντησες λογισμικά στο εξωτερικό, παρόμοια με αυτό που επιχείρησες να φτιάξεις και τελικά υλοποίησες με επιτυχία…
Φυσικά! Με το να ασχολούμαι με την τεχνολογία του παγωτού τα τελευταία χρόνια, έχω ερευνήσει και αγοράσει τα περισσότερα λογισμικά που υπάρχουν πάνω στο κομμάτι του παγωτού. Λογισμικά από πολύ αξιόλογους chefs του εξωτερικού, τα οποία με έχουν βοηθήσει πάρα πολύ στη μέχρι τώρα πορεία μου.
Τι είναι αυτό που σε οδήγησε στη δημιουργία του προσωπικού του αρχείου;
Δυστυχώς οι προσωπικές ανάγκες της δουλειάς, όπως για παράδειγμα η εύκολη προσβασιμότητα και η πρόσβαση στην πληροφόρηση ανά πάσα ώρα και στιγμή, με ανάγκασαν να μπω στη δημιουργία του δικού μου αρχείου excel.
Τα περισσότερα λογισμικά που κυκλοφορούν δεν είναι σε online μορφή, αλλά με set-up, κάτι το οποίο σε αναγκάζει να έχεις πάντα το φορητό σου υπολογιστή προκειμένου να δουλέψεις με αυτά.
Μέρα με τη μέρα, οι λειτουργίες του αρχείου μου και η βάση δεδομένων του εμπλουτίζονταν, καθώς πέρασε από πολλά «κύματα». Λίγα χρόνια μετά, το συγκεκριμένο αρχείο έχει περάσει πάνω από 60 αναβαθμίσεις, ενώ η βάση δεδομένων του είχε φτάσει τα 1.500 τεχνικά χαρακτηριστικά προϊόντων.
Ποιος ήταν ο… «σταθμός» που σε έκανε τελικά να αλλάξεις πορεία και να ακολουθήσεις το δρόμο στον οποίο βρίσκεσαι τώρα;
Το 2018 έφυγα από τον εργασιακό χώρο που δούλευα και πήγα στη Γαλλία έχοντας την τύχη να γνωρίσω πολύ αξιόλογους επαγγελματίες και να εργαστώ στην παραγωγή παγωτού του Alain Chartier. Αυτό το ταξίδι ίσως ήταν η μεγαλύτερη επένδυση που έχω κάνει σε εμένα, καθώς ήρθα σε επαφή με τη μεγάλη μου αγάπη, το Formulation, δηλαδή τους υπολογισμούς του παγωτού.
Στο εξωτερικό όλη αυτή η φιλοσοφία είναι ιδιαίτερα γνωστή. Τα παιδιά μαθαίνουν από τη σχολή να υπολογίζουν τις δικές τους συνταγές. Παράλληλα, αποκτούν και τεχνογνωσία στις πρώτες ύλες. Αυτό για εμένα είναι κάτι μοναδικό και θα έπρεπε να το είχαμε αντίστοιχα στην Ελλάδα!
Το δικό σας λογισμικό είναι το πρώτο ελληνικό λογισμικό ανάλυσης, και προφανώς κατέγραψες ανάγκες που δεν καλύπτονταν ή είδες σημεία που μπορούσαν να εξελιχθούν… Κάπως έτσι έφτασες στην απόφαση δημιουργίας του FnA Method;
Επιστρέφοντας από τη Γαλλία, με αφορμή τις σπουδές που έχω κάνει στην τεχνολογία τροφίμων και στη διατροφολογία, ξεκίνησα να παρακολουθώ κάποια σεμινάρια διατροφικής ετικέτας. Τότε συνειδητοποίησα ότι πραγματικά στην Ελλάδα δεν έχουμε σωστή πληροφόρηση και είναι κάτι το οποίο μας λείπει.
Σκεπτόμενος τη διατροφική ετικέτα, άρχισε να συνδέεται στο μυαλό μου η όλη προσπάθεια και όλα τα αρχεία excel τα οποία είχα δημιουργήσει τα προηγούμενα χρόνια. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για το λογισμικό. Το FnA Method παρέχει τώρα ένα σύνολο υπηρεσιών.
Το λογισμικό μας αυτή τη στιγμή δεν χωρίζεται σε λογισμικό παγωτού σοκολάτας ή οτιδήποτε, αλλά καλύπτει όλη την γκάμα της αρτοποιίας, της ζαχαροπλαστικής και της μαγειρικής… μέσα σε ένα λογισμικό!
Όπως καταλαβαίνετε, λοιπόν, δε θα μπορούσα να φτιάξω ένα λογισμικό set-up, που πρακτικά ο ίδιος δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω και εγώ ο ίδιος. Είμαστε στο 2021 όπου όλα θα πρέπει να βασίζονται στην απλότητα και στην εύκολη προσβασιμότητα.
Το FnA Method είναι προσβάσιμο από οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή που έχει ίντερνετ. Ενώ ο χρήστης με το προσωπικό του e-mail και τον κωδικό πρόσβασης που έχει ορίσει, μπορεί να έχει πρόσβαση σε οτιδήποτε χρειάζεται ανά πάσα ώρα και στιγμή.
Η τεχνολογία αλλάζει συνεχώς και εμείς θα πρέπει να συμβαδίζουμε με αυτή!
Ποια θα έλεγες ότι είναι τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του δικού σας λογισμικού έναντι των άλλων που κυκλοφορούν;
Όπως αναφέρω και παραπάνω, το δικό μας λογισμικό δεν είναι ένα λογισμικό παγωτού ή σοκολάτας όπως εκείνα του εξωτερικόυ. Αντιθέτως, καλύπτει όλη τη γκάμα της ζαχαροπλαστικής, της αρτοποιίας και της μαγειρικής με μία βάση δεδομένων που ξεπερνά τα 2800 τεχνικά χαρακτηριστικά. Αυτό έχε σαν αποτέλεσμα να παρέχει στους χρήστες σφαιρικές πληροφορίες για τα χαρακτηριστικα μιας συνταγής κάτι που σε αντίστοιχα λογισμικά δεν γίνετε. Το λογισμικό μας δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να αναλύσουν τις συνταγές, να υπολογίσουν το κοστολόγιο της συνταγής τους, να συγκρίνουν δύο ή περισσότερες συνταγές, να δημιουργήσουν τη διατροφική ετικέτα για το τρόφιμο τους σε πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία.
Ακόμα, παρέχεται η δυνατότητα να υπολογίσουν το εργατικό κοστολόγιο. Το λογισμικό θα τους προτείνει μία προτεινόμενη τιμή πώλησης ανά κιλό και γραμμάρια προϊόντος σύμφωνα με το ποσοστό κερδοφορίας που επιθυμεί ο καθένας.
Επιπλέον, τους δίνει την ευκαιρία να υπολογίσουν την ημερήσια παραγωγή και το σύστημα να υπολογίσει αθροιστικά το σύνολο των πρώτων υλών που χρειάζεται.
Έτσι ο χρήστης μπορεί να γνωρίζει, σύμφωνα με το απόθεμα που έχει, εάν μπορεί να προχωρήσει στην παραγωγή αυτή ή όχι.
Το σύνολο των λειτουργιών αυτών κάνει το λογισμικό μας ένα ισχυρό εργαλείο για τις επιχειρήσεις. Συναγωνίζεται όλα τα λογισμικά που υπάρχουν στο εξωτερικό. Γι’ αυτό το λόγο, είναι και διαθέσιμο σε 5 γλώσσες: Ελληνικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά και Ιταλικά.
Η μετάφραση του λογισμικού έχει ξεκινήσει ήδη σε Πορτογαλικά, Γερμανικά, Ρωσικά και Τούρκικα!
Πόσο ευχαριστημένος είσαι με την ανταπόκριση του κόσμου στο λογισμικό σας μέχρι σήμερα; Και τι προβλέπεται για το μέλλον;
Ενάμιση χρόνο μετά, μπορώ να σας πω ότι είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος για το μέλλον, καθώς το ενδιαφέρον γίνεται ολοένα και περισσότερο. Πολύ αξιόλογες επιχειρήσεις και επαγγελματίες του χώρου επιλέγουν καθημερινά να συνεργαστούν μαζί μας και να χρησιμοποιήσουν το δικό μας λογισμικό.
Ιδιαίτερη υποστήριξη λαμβάνω και από τους συνεργάτες μου στο εξωτερικό.
Θέλω πριν φύγουμε από το λογισμικό για να περάσουμε στις υπόλοιπες δραστηριότητες της εταιρείας, να μιλήσουμε για κάτι πολύ σημαντικό, που αν και αποτελεί νομοθετημένο ζήτημα, δεν το βλέπουμε να συμβαίνει. Στις διατροφικές ετικέτες! Πόσο σημαντικές είναι αυτές στην πράξη και στην καθημερινότητά μας και πόσο αισιόδοξος είσαι για το μέλλον, ότι δεν θα κυκλοφορεί συσκευασμένο προϊόν χωρίς αυτές;
Το κομμάτι των διατροφικών ετικετών θα μπορούσαμε να το συζητάμε για πολλές ώρες. Θεωρώ ότι η ψυχολογία του καταναλωτή επηρεάζεται πάρα πολύ όταν βλέπει ένα τρόφιμο προσεγμένο. Παράλληλα, νιώθει μεγαλύτερη ασφάλεια όταν συνειδητοποιεί πως λαμβάνει μία ολοκληρωμένη ενημέρωση για το προϊόν που καταναλώνει καθημερινά.
Μίλησε μας γενικότερα για τις δραστηριότητες και τις υπηρεσίες της FnA Company. Πέρα από το λογισμικό, πώς ακριβώς μπορεί η δική σας εταιρεία να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια ενός ανθρώπου του χώρου τον τροφίμων -επιχειρηματία ή ζαχαροπλάστη- να εξελιχθεί, να κάνει την καθημερινότητα του πιο εύκολη και να αυξήσει τα έσοδα;
Η FnA Company αυτή τη στιγμή στεγάζει ένα σύνολο δραστηριοτήτων με στόχο να γίνει σύμμαχος του επαγγελματία, προσφέροντας του καινοτόμα εργαλεία, όπως είναι το λογισμικό.
Παράλληλα, παρέχει εξειδικευμένα σεμινάρια τεχνογνωσίας, κυρίως για το παγωτό και τη σοκολάτα, και υπηρεσίες όπως είναι η custom συνταγολόγηση και η ανάλυση στατιστικών μιας επιχείρησης. Μέσα από την FnA Company μπορεί κανείς να κοστολογήσει το συνταγολόγιο του και να δημιουργήσει διατροφικές ετικέτες για τα προϊόντα του.
Στόχος μας είναι να παρέχουμε μία σειρά δραστηριοτήτων που θα ενισχύσουν τον τομέα της τεχνολογίας της ζαχαροπλαστικής, εκπαιδεύοντας όχι μόνο τους επαγγελματίες, αλλά και το καταναλωτικό κοινό.
Θέλουμε να προσφέρουμε στην Ελλάδα μία τεχνογνωσία ισότιμη με αυτή του εξωτερικού. Προσωπικός μου στόχος είναι να δημιουργηθεί μία σειρά σεμιναρίων τα οποία θα εμβαθύνουν στην τεχνολογία της ζαχαροπλαστικής.
Πόσο… τρελό έμοιαζε στην αρχή το γεγονός ότι ένας τόσο νέος άνθρωπος, ένας άνθρωπος πριν τα 25 του, με μηδενικό ποσό επένδυσης, θα κατάφερνε να δημιουργήσει κάτι τέτοιο το οποίο ο κόσμος το αγκάλιασε και συνεχώς λαμβάνει θετικές κριτικές και αυξητική πορεία; Δε φοβήθηκες στιγμή; Ποιες ήταν οι σκέψεις σου και οι προβληματισμοί σου;
Επιστρέφοντας από τη Γαλλία, είχα μόλις 50 ευρώ!
Όλοι οι άνθρωποι που είναι γύρω μου το γνωρίζουν πολύ καλά. Σε συζητήσεις που είχα με φίλους προσπαθώντας να επικοινωνήσω μαζί τους το κομμάτι που ήθελα να κάνω, θυμάμαι χαρακτηριστικά μία απογευματινή βόλτα με θέα τη θάλασσα, όπου κουβέντα στην κουβέντα καταλήγαμε στο ότι όλο αυτό είναι πολύ ριψοκίνδυνο και επίφοβο να αποτύχει.
Ενάμιση χρόνο μετά, μπορώ να σας πω ότι είναι το καλύτερο βήμα που έχω κάνει! Το καλύτερο ρίσκο που έχω πάρει! Και όλα χτίζονται πιλοτικά.
Είναι αλήθεια, το κεφάλαιο ήταν μηδενικό και αυτή τη στιγμή κάθε επένδυση που γίνεται, γίνεται σταδιακά. Ενώ πιστεύω ακράδαντα ότι σύμμαχος μου σε όλα αυτά είναι το πάθος μου και η αγάπη για τη δουλειά μου. Υπό καμία άλλη συνθήκη δε θα μπορούσα να δουλεύω τόσες ώρες, να κάνω τόσα ξενύχτια, να κοιμάμαι στο γραφείο και να χάνω τόσες προσωπικές και σημαντικές στιγμές με την οικογένειά μου.
Μου αφήνεις την αίσθηση ότι πιστεύεις στις ομάδες! Θες να μας μιλήσεις για την δική σου ομάδα και να μας πεις ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος για να μπορέσεις να συνεργαστείς μαζί του;
Η ομάδα είναι το σημαντικότερο πράγμα! Όχι μόνο για μία εταιρεία αλλά και ολόκληρο το κοινωνικό σύνολο! Φυσικά δεν είμαι μόνος μου σε όλο αυτό. Καθημερινά οι προγραμματιστές, το μάρκετινγκ, οι μεταφραστές του λογισμικού με… ανέχονται (χαχαχα).
Στόχος όλων μας, όμως, είναι να παρέχουμε το μέγιστο δυνατό των υπηρεσιών μας!
Αναζητώ συνεχώς συνεργάτες με πάθος. Συνειδητοποιημένους με αυτό που κάνουν. Θέλω να έχουν όρεξη, στόχους, όραμα.
Μεγαλώνουμε συνεχώς και χρειαζόμαστε συμμάχους στην προσπάθειά μας…
Ας γίνουμε, λοιπόν, όλοι μας αρωγοί στην προσπάθεια του Γιάννη και της ομάδας του οι οποίοι καθημερινά δουλεύουν ώστε η ζαχαροπλαστική -και όχι μόνο- στην Ελλάδα να πάει… ένα βήμα παραπέρα!
Περισσότερα: